Sodanaikaisia lentokoneradioita
MORANE SAULNIER HÄVITTÄJÄN R.I. 537 RADIOLAITTEET
| 
 | Morane Saulnier MS 406 oli Ranskalainen
    hävittäjälentokone. Sen tärkeimmät mitat olivat: kärkiväli 10,62 m, pituus 8,17 m,
    korkeus 3,26 m, paino 1940 kg, nopeus 377 km/h, lentomatka 840 km ja lakikorkeus 8500m.
    Sen keulalla rallatti 860 hv 12 sylinterinen Hispano-Suiza v-rivimoottori. Aseistuksena
    oli molemmissa siivissä ja moottorin v-lohkojen välissä 7,5 mm konekiväärit.
    Huonohkoa tulivoimaa lisättiin vaihtamalla keskimmäinen konekivääri 20 mm
    Hispano-Suiza tykiksi, joka vaihdettiin myöhemmin varmempitoimiseksi 12,7 mm
    konekivääriksi. Koneita saatiin ostettua ranskalaisilta talvisotaan 30 kpl ja myöhemmin
    saksalaisten sotasaalisvarikolta vielä 57 kpl vuosina 40-42. Vuosina 44-45 40 kpl
    koneista vaihdettiin venäläinen Klimov M-105 P moottori. Näitä muunnoksia nimitettiin
    "Mörkö-Moraneiksi". Radiolaitteena oli R.I 537. Osaan koneista asennettiin
    myöhemmin saksalainen FUG 7A. Sodan jälkeen kokeiltiin myös kotimaista VYHI-radiota. Koneesta oli käytössä myös muunnos MS 410, joka erosi 406 mallista mm siinä, että rumpulippaiden tilalle oli vaihdettu patruunavyöt. 
 | 
|  | Kuvan laite on Moranen R.I 537 radiovastaanotin. Siinä on
    vain kaksi säädintä. Isommalla valittiin vastaanottotaajuus ja pienempi on kuulokkeiden
    äänenvoimakkuuden säätö. Viisi vastaanottotaajuutta voitiin esivirittää paikoilleen
    asettamalla alemman kiekon ympäri luistavat liu' ut oikeisiin kohtiin asteikolla. Nuppia
    kierrettäessä ylempään kiertonuppiin kiinnitetyt jousitoimiset nastat loksahtivat
    tietyn liu´ un reikiin, kukin omaansa lukiten halutun taajuuden. Nastat eroteltiin
    sijoittamalla parittomat numerot toiselle ja parilliset nupin eri puolille. Mekanismilla
    oli monta etua, taajuuksia ei tarvinnut muistaa, ne voitiin vaihtaa ilmoittamalla
    ainoastaan kanavan numero eikä tarvittu valoa. Vastaanottimen taajuusalue 4,5 m -8m. (66,6 Mc - 37,5 Mc) Tästä linkistä saat kuvan koko radiojärjestelmästä. | 
|  | Vastaanotin oli toimintatavaltaan superregeneratiivinen. Se eroaa tavallisesta hilailmaisimesta sikäli, että siinä putki värähtelee ja värähtely sammuu ja alkaa uudelleen nopeassa tahdissa kuuloalueen yläpuolella. Värähtely oli putkelle ominaista kun takaisinkytkennän voimakkuus ja hilavastus valittiin sopiviksi. Menetelmä sopii erityisesti ultralyhyille aalloille, jolloin suurjaksovärähtely on kyllin nopeaa sammutusjaksolukuun nähden. Superregeratiivisen ilmaisimen herkkyys on hyvin suuri vastaten jopa superin herkkyyttä. Suurinta herkkyyttä ei kuitenkaan ollut mahdollista käyttää, johtuen sammutusvärähtelyn aiheuttamasta kohinasta. | 
|  | Superegeratiivista ilmaisua käytettäessä oli ehdottoman
    välttämätöntä, että ilmaisua edelsi suurjaksoaste jotta sammutusvärähtely ei
    häirinnyt muita vastaanottimia. Myös mekaaniseen rakenteeseen kauttaaltaan oli
    kiinnitettävä suurta huomiota haitallisten värähtelyjen pääsyn estämiseksi muihin
    vastaanottimiin.  Tässäkin laitteessa on käytetty tiivistä kotelointia.
    Suurtaajuusaste on erotettu väliseinällä. Väliseinään on upotettu suurtaajuusasteen
    erikoinen RT 954 "tammenterho-putki", joka näkyy kelan takana ja ylemmän kuvan
    vasemmalla. Putki on hyvin pienikokoinen ollen kooltaan noin 15 x 30 mm. Osa sen nastoista
    on sijoitettu erikoisesti ulospäin. Toinen putki on tyyppiä 6K7. Se näkyy seuraavassa
    kuvassa mustana lieriönä oikealla. Laitteeseen kuuluu lisäksi erillisessä kotelossa
    oleva pientaajuusaste, jossa käytettiin EL 3 putkea. Kuvassa näkyvän hammaspyörän tarkoituksena on pyörittää molempia säätökondensaattoreita synkronisesti. Mekaniikka toimii edelleen täsmällisesti ja ilman klappia. | 
|  | Vastaanottimen eräästä kondensaattorista löytyy leima
    10.12.41. Näyttää siltä, että saksalaiset onnistuivat pitämään tuotannon yllä
    vielä Ranskan antauduttua 22.6.1940. Ilmeisesti myöskään materiaalipulaa ei vielä
    liiemmälti tuolloin ollut, koska sekä kelat että säätökondensaattorien levyt ovat
    kullattuja, mikä on harvinaista sodan aikana rakennetuille laitteille. Johtimissa tai
    muissakaan komponenteissa ei ole käytetty muovia vaan johdinten eristemateriaali on
    öljysukkaa ja muut eristeet pertinaxia ja bakelliittia. Tästä linkistä saat vastaanottimen kytkentäkaavion. | 
|  | Laitteen kotelo on ryppylakattua alumiinipeltiä. Kotelo on
    kiinnitetty koneeseen kumisten joustintassujen varaan. Kotelon alasivussa on
      antenni sisäänmeno ja liitin käyttöjännitteille ja audioulostulolle. Koneisto voidaan
      irrottaa kokonaisuudessaan avaamalla molemmissa päädyissä olevat karhennetut
    ruuvikierteet. Vasemmassa päädyssä on tyyppikilpi, jossa merkinnät: "ENSEMBLE RI, Type 537 No 5004". Etupuolella
    on kuvan mukaiset merkinnät. Kotelo on kooltaan vain noin 240 x 125 x 140 mm. Laitteen
    paino on 2,9 kg. 
 | 
Antero Tanninen 2001